Jonna talar ut - del tre

När jag hörde mamma uttala 'Hallux Valgus' tänkte jag automatiskt på något i halsen, men ack så fel jag hade! Mamma stod nämligen och beskådade mina nakna fötter som vilade mot det ljumma badrumsgolvet. "Haluxus Valgusux-vaddå?". Mamma förklarar genast att det ser ut som att min högra stortå växer snett, så att det bildas en knöl på sidan av foten. Tydligen en mycket vanlig åkomma, särskilt hos kvinnor.
Sänker huvudet och granskar fötterna tätt intill varandra. Jag som alltid trott att fötterna ska vara asymmetriska och deformerade, men det stämde ju faktiskt, högra tån växte mer snett än den andra.

Och vilket liv det blir i era huvud nu! Fötter som är så groteska, svettiga och motbjudande. Hur vågar någon skriva ett helt blogginlägg om dessa fula varelser som bara råkar hålla vår balans. Jag vill bara hjälpa.
Om man inte upptäcker detta och går till farbror doktorn i tid kan man behöva operera hela foten vilket kommer att kosta dig en massa pengar och dessutom kan du inte använda foten på ett tag. Och om ni hallux-valgus-människor inte går till doktorn kommer det att bli jobbigt och smärtsamt i framtiden.

Så kom igen nu! Av med eventuella skor och strumpor, tofflor eller vad ni nu bär. Ta en titt på stortårna.
Är det på väg/ser det ut såhär? (Ansträngde mig faktiskt för att hitta en mindre obehaglig bild)




Hoppas ni inte har Hallux Valgus allihopa!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Väldigt vacker bild :)

Farmor eller mormor kanske jag ska säga är ledsen, vi var där som sagt idag och hon gråter då och då och det kommer så plötsligt. Man mår så dåligt själv när man ser hur hon känner sig. Förhoppningsvis blir det bättre snart. Man måste ju få sörja lite. Vi ska försöka hälsa på henne varje dag så hon slipper vara själv. Pappa verkar må bättre men det är nog långt ifrån bra. Hur är det med dig?

Detta blev lite långt minsann !

2009-11-16 @ 21:37:32
Postat av: sis

Rasse har helt konstiga fötter han med. Massor med knölar (läs:2, en på var fot) men det är ärftligt. Hans mamma har med det, och de har blivit rekommenderade att INTE ta bort dem, för det är inte ens säkert at det blir bra!

2009-11-16 @ 21:51:32
URL: http://strukturtapet.blogspot.com
Postat av: melomel

Min mamma har det så. Mina fötter är normala. Förrutom att tån bredvid stortån är längst.

2009-11-16 @ 23:06:01
Postat av: MT

AHHH; min högra fot ser typ ut sådär! ;x

2009-11-27 @ 13:43:58
URL: http://mariiette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0